Kolonoskopi: Hayatını Kurtarmak İçin Babamın Başının Etini Yedim

lucydad.jpg
Sizin de etrafınızda özellikle yüksek risk grubunda olan (ailesinde kolon ve rektum kanseri vakası olan) tanıdiklariniz varsa mutlaka öngörülen zaman ve sıklıkla kolonoskopi yaptırmalarını sağlayın. Kolonoskopi kimler yaptirmali tavsiyesini bir kez daha tekrar etmekte yarar var.

KİMLER KOLONOSKOPİ YAPTIRMALI?

Kolonoskopi kalın bağırsağın tamamının incelendiği ve işlem sırasında saptanan poliplerin aynı anda çıkartılabildiği bir yöntemdir. Şikâyeti olmayanda, 50 yaşından itibaren yapılır ve bir şey bulunmazsa 5 - 10 yılda bir tekrarlanır.


Birinci derece akrabalarında kalın bağırsak kanseri veya polip olanlarda; kendisinde meme, yumurtalık ve rahim kanseri olanlarda; kendisinde ülseratif kolit veya Crohn hastalığı gibi iltihabi bağırsak hastalığı olanlarda tarama testlerine daha önce başlanmalı ve doktorunuzun ongordugu araliklarla tekrar edimelidir. Ornegin annesi 50 yasinda kolon kanseri teshisi konulmus bir bireyin 40 yasinda kolonoskopi taramasi yaptirmasi tavsiye edimektedir.


 

Mart ayı kolon kanseri farkındalık ayı ve yorulmadan bu kanser hakkındaki gerçekleri ve risk önleme yöntemlerini araştırıyordum.

Ailemle bir akşam yemekte konuşurken babaannemin kolon kanseri olduğunu öğrendim ve oğlu yani babam 50 yaşında olmasına rağmen hiç kolonoskopi yaptırmamıştı.  

Bu öğrendiklerim ışığında şok olmuş ve kızgın bir şekilde nasıl bunu yapabilirsin diye sordum babama. Nasıl ailende bu kötü hastalığa sahip biri olduğunu bilip rutin taramalarını yaptırmayı ihmal edersin?"

Sonunda annem bu konuda babamı defalarca kez uyardığını itiraf etti. Ama babam pek çok insan gibi bıçak kemiğe dayanana kadar doktora gitmeyen tiplerdendi.

Babamın kolonoskopiden kaçmak için kullandığı mazeret öncesindeki hazırlık işlemleriydi. Bir gün yemeden geçirmesi fikri hayatını kurtaracak da olsa dayanamadığı bir fikirdi.

Tahmin edin ne oldu? Mazeretlerini dinleyecek değilim. İnternetten bulduğum bu konudaki bilgileri ve yüksek risk grubunda olduğunu kolonoskopi yaptırmasının şart olduğunu inkar edemeyeceği şekilde gösterdim ona.  

Hatta yakın zamanda okuğum sanal kolonoskopi tekniğinden bahsettim. Bu prosedür uygun durumlarda kolonoskopiye nazaran daha az invaziv.

"Baba torunlarını görebilmeyi istiyorsun değil mi?" dedim ona. Konuyu değiştirmeye çalıştı. "Bunu yaptırana kadar seni her gün arayacağım, mesaj yollayacağım. Bu durumu Kabul etmem mümkün değil!" dedim.

Kolonoskopi yaptırması gereken sevdiğiniz biri varsa ihmal etmelerine izin vermeyin. Harekete geçin. Randevu alın. Bir hayat kurtarın.


Bu yazı yayınlandıktan sonra babam kolonoskopi randevusunu aldı
J

Kaynak:



Hiç yorum yok: