Kök Hücre Naklinde Geri Sayım Miyelodisplastik Sendrom (MDS) --Çeviri: Merve Eyüboğlu


Bu yazı kök hücre naklinin önemine dikkat çekiyor ve tabi ki verici donör olmanın önemıne.  

Kök Hücre Naklinde Geri Sayım
Holly’nin kanserle dansı 5 yıl önce  miyelodisplastik sendrom (MDS) teşhisi ile başladı. 2 tip kemoterapi ve  kök hücre naklinden sonra, şimdi hayatın tadını çıkarıyor ve her gün daha da iyiye gidiyor. Deneyimlerini http://hollyeasley.wordpress.com adresinde okuyabilirsiniz.
Kök hücre naklim 24 Mayıs 2011de oldu. Naklim öncesindeki 6 gün boyunca hastanede kalışımı günlüK şeklinde tuttum.
Bilgi: Miyelodisplastik sendrom rahatsızlığı kemik iliğinde yer alan kan hücrelerini üreten ünitelerin ve organların görevlerini tam anlamıyla yerine getirememesinden kaynaklanan bir rahatsızlıktır. Prelösemi olarak da adlandırılır.

18 Mayıs: Naklime altı gün var
Hastanedeki ilk tam günüm için yatışım. İlk kemoterapi tedavim bitti.
Kanım alındıktan sonra gece 1’de uyudum.  3 saat sonra, 4.30 da kemoterapi hazırlığı  bulantı önleyici ilaca başlamak için uyandım.
Kemo’ya bu zamanda başlıyorlar  çünkü hücrelerin genellikle bölündüğü ve kemonun en etkili olduğu zaman. İnfüzyon birkaç saat sürdü.
Bugün nefes terapisti uyanıkken her 2 saatte bir yapmam gereken 2 değişik akciğer egzersizini öğretmeye geldi. Egzersiz terapisti beni kemik iliği nakli hastaları egzersizinin  etkileri hakkındaki bir çalışmaya dahil edip yazdırdı.
Sonra öğle yemeği, kısa bir şekerleme, egzersiz terapistiyle katın etrafında 4 tur, çabuk bir duş ve iki ünite kırmızı kan nakli.
Hemoglobin değerlerim en düşükte. Suçlu KEMO değil, Miyelodisplastik sendrom (MDS).
19 Mayıs: Naklime 5 gün var
Tekrar 04.00’te kemoya başlamak için uyandım, sonra uyuyakaldım. Saat 07.00 de kalktığmda, aşırı nefes darlığı çekiyor, bir cümleyi bile bitiremiyordum.
Nöbetleri önlemek için kullanılan bir ilaç, DİLANTİNİN  ağır dozunu alıyorum. Bu ilacı vermelerinin sebebi  --kullanacağım  busulfan denilen ve kök hücre nakli hazırlığında kemik iliğimi öldürecek olan bir ilaç— nöbetlere neden olabiliyor.
Bugün sayısız kan testi ve iki kan kültürüm vardı. Kemik iliği nakli takımımla tanıştım; üç kardiyolog ve akciğerlerimde sıvı olduğunu söyleyen akciğer doktoru. Sıvının sebebi ya kemo için böbreklerimi temiz tutan IV  ya da zatüree başlangıcı olabilir. Doktor ilaç listeme vankomisin ve sefepim ekledi, böylecek  IV direğimde asılı ilaçlar yediye çıkmış oldu.
Sabah ve öğlen göğüs röntgeni çekildi. CT taraması, balgam testi, burun yıkama kültürü, ve tüm gün lasixs aldım.

20 Mayıs: Naklime 4 gün var
Test kültürlerim incelendikten sonra, Dr. Konopleva, akciğerlerimdeki sıvının dünkü kan nakli ile ilgisi  olduğunu tespit etti.
Bugün, çok fazla bulantı ve kusmam vardı, ama üstesinden geleceğim.
21 Mayıs: Naklime 3 gün var
Bugün daha iyi. Bu sabah son iki kemomu aldım ve Anti-human timosit globulin (ATG) terapisine başladım. Hemşireler yan etkileri en aza indirmek ve beni rahat ettirmek için ilaç verdiler.
ATG tavsan kaynakli ve alerjik reaksiyonu önlemek için steroidler ve Benedryl alıyorum.
Yemek programlarını izleyemiyordum  ya da parfüm ya da kokulu losyonları koklayamıyordum. Diş macunu tadı bile tuhaf geliyor.
Saç köklerim garip hissediyorum. Muhtemelen bir kaç gün içinde saçlarımı kaybedeceğim.

23 Mayıs: Naklime 1 gün var
ATG’nin bir sürü yan etkisi var, onlarla mücadele için ilaç alıyorum. Başlıca yan etkileri, ateş, titreme, bulantı, ve yorgunluk. Üstesinden gelinmeyecek birşey değil. NAKİLDEN sonra, yarın hayatımı geri kazanacağım.
Donörüm hayatımı kurtarıyor. Bugün kök hücrelerini bağışlıyor ve ben onun için dua ediyorum.

Kaynak:

Hiç yorum yok: