Suçluluk Duygusu

National Cancer Institıte (NCI) internet sitesinde “Kanser olduğunuzu öğrendiğinizde neler hissedersiniz?" başlıklı bir yazı okuyorum. Teşhisle karşı karşıya kalanların yaşadığı duygusal tepkilerden ve bunların hepsinin çok doğal bir süreç olduğundan bahsetmiş.

Suçluluk duygusu ile ilgili kısmı okurken durakladım.  Sizi bilmem ama biraz yetiştirilme şeklimden olsa gerek, suçluluk duygusu benim icin baskin bir duygu.  Gelelim okuduğum kısmın içeriğine....

Kanserli pek çok kişi suçluluk duygusu hissedebilir. Tüm bu hissettikleriniz normal. Meme kanseri tedavisi gören bir hasta şöyle diyor:

"Kendi kanserime sebep oldum diye düşünüp kendimi suçladığımda, küçücük çocukların da kansere yakalanabildiğini düşündüm. Ve o an anladım ki kanser herkesin başına gelebilir...Benim hatam değil.''

Suçluluk duygusunun farklı şekillerini ve örneklerini şöyle sıralanmış:
  • Acaba belirtileri daha once fark edip doktora daha erken gidebilir miydim?
  • Beni seven insanları üzdüğüm için suçlu hissediyorum kendimi. 
  • Başkalarına duygusal ve maddi yük olmaktan endişe duyuyorum.
Bunlara ilave olarak,
·         Tedavi işe yaramazsa, suçluluk hissedebilir kişi. 

·         Hayat tarzı ve seçimlerinin kanseri yarattıgını düşünüp kendini suçlayabilir. Örneğin, "çok güneşte kalmak cilt kanserine yol açtı" gibi. 


·         Hatta diger insanların sağlıklı olmasına gıpta edip bu duygudan rahatsız olabilir. 

Aile ve arkadaş çevreniz de benzer şekilde suçluluk duygusu hissedebilir:

·         Sağlıklı oldukları için böyle hissedebilirler.

·         Sizi sağlığınıza kavuşturamadıklarını düşünebilirler.

·         Mümkün olan tüm tedavi olanaklarını ve anlayışı sağlayamazlarsa suçluluk hissedebilirler.

Suçluluk duygusuyla nasıl başa çıkılır?
  • Unutmayın kansere yakalanmanız sizin hatanız değil. Kimsenin hatası değil.
  • Geçmişteki hataları affedin.  Kendinize ve çevrenize karşı bağışlayıcı olun.
  • Yanlız olmadığınızı bilin. Sizinle benzer durumda olan ve suçluluk duygusunu yaşamış ve yasayan pek çok insan var.
  • Bilin ki bu duygular gelip geçici, baş etmesi zor olsa bile. Zaman içerisinde kansere karşı hissedilen duygular değişebiliyor. 
  • Güvenebileceğiniz ve güvende hissedebileceğiniz insanlarla paylaşın duygularınınızı.
  • Profesyonel yardım almaktan çekinmeyin.
  • Pozitif olun ve şükran duyduğunuz şeylere odaklanın.
  • Destek gruplarına katılın.
  • Kendinizi iyi hissettirecek şeyler yapın.  Keyif aldığınız aktiviteler, örneğin bir arkadaşınızla vakit geçirmek, komedi izlemek gibi.
Sevgi ve saglikla kalin.
ET

Kaynak:

http://www.cancer.net/patient/All+About+Cancer/Cancer.Net+Feature+Articles/Quality+of+Life/Coping+With+Guilt
http://www.cancer.gov/cancertopics/takingtime/page2

Hiç yorum yok: