Benim Tıbbi Seçimim (BRCA 1-BRCA 2) --Çeviri Gökhan Sezginer

Gökhan Sezginer Angelina Jolie'nin masektomi ile ilgili New York Times'da yayınladığı hikayesini Türkçe'ye çevirdi ve bizlerle paylaştı.  Çok teşekkür ediyoruz kendisine. Yazıyı ayrıca aşağıdaki linkte bulabilirsiniz.

Angelina Jolie'nin New york Times'da paylaştığı Masektomi İle İlgili Hikayesi

Benim Tıbbi Seçimim

Annem neredeyse 10 yıl kanserle savaştı ve 56 yaşında aramızdan ayrıldı. İlk torununu görecek kadar ve onu kucaklayacak kadar şanslıydı fakat benim diğer çocuklarımın anneannelerini görme şansları olmadı. Onun ne kadar sıcakkanlı olduğunu, ne kadar sevgi dolu olduğunu göremediler.

Bazen “Anneciğin annesi” konusu açılır ve kendimi onun hastalığını anlatırken bulurum. Aynı şeyin bana olup olmayacağını sorup dururlar. Onlara her zaman endişelenmemelerini fakat benim de hatalı bir gen taşıdığımı, BRCA1, ve bu genin göğüs ve yumurtalık kanseri olma riskimi arttırdığını anlatırım.

Doktorlarımın hesaplarına göre göğüs kanseri olma riskim 87%, yumurtalık kanseri olma riskim ise 50%. –Her kadında bu oran farklıdır.-

Göğüs kanserlerinin sadece bir bölümü gen mutasyonundan dolayı oluyor. BRCA1 geninden dolayı göğüs kanseri olma yüzdesi ortalama 65%.

Bunun benim gerçeğim olduğunu anlar anlamaz, riski olabildiğince azaltmak için önleyici tedbirler almaya başladım. Çift masektomi olmaya karar verdim. Yumurtalık kanserine göre göğüs kanseri olma riskim daha fazla olduğu ve ameliyatın daha karmaşık olmasından dolayı bunu seçtim.

Masektominin de dahil olduğu 3 aylık bir tedavi süresini 27 Nisan’da sonlandırdık. Bu dönem boyunca işlerimi de aksatmaması için bunu gizli tuttum.

Tedavi sürecimi yazmaya karar verdim çünkü diğer kadınlarda bu tecrübelerden faydalanabilir. Kanser hala insanların kalbine korku salan bir kelime. Yüksek derecede güçsüzlük hissi veriyor. Fakat günümüzde bir kan testiyle göğüs veya yumurtalık kanseri riskiniz bulunabiliyor ve önleyici tedbirler alınabiliyor.

Benim sürecim 2 Şubat’ta başladı. Göğüs ucu ameliyatı olarak bilinen ameliyatı oldum. Göğüs ucunun arkasında ki kanallarda ki hastalığı saf dışı etmek için bölgeye daha fazla kan gitmesi için yapılan bir operasyondu. Bu işlem biraz acılı olsa da göğüs ucunuzu kurtarma şansınızı oldukça arttıryor.

2 hafta sonra ise göğüs dokusunun alınıp geçici dolguların konduğu asıl büyük operasyonu oldum. Operasyon 8 saat sürebiliyor. Göğsünüzde drenlerle ve genişleticilerle uyanıyorsunuz. Bir bilim kurgu filmimin sahnesi gibi. Tabi, ameliyattan günler sonra normal hayatınıza dönüyorsunuz.

9 hafta sonra implant ile göğüslerin yeniden oluşturulması ameliyatı olarak süreci tamamaladım. Son yıllarda bu konuda büyük gelişmeler oldu ve sonuçlar gerçekten çok güzel.

Bu hikayeyi yazmamın sebebi diğer kadınlara masektomi kararımı almanın kolay olmadığını ama aynı zamanda bunun verdiğime çok sevindiğim bir karar olduğunu anlatmak. Göğüs kanseri olma riskim 87%’den 5%’e düştü. Artık çocuklarıma göğüs kanserim yüzünden beni kaybetmekten korkmamaları gerektiğini söylüyorum.

Çocuklarımın davranışlarında değişiklik olmaması çok güven veriyor. Sadece küçük yaralarımı görüyorlar ve bu kadar. Gerisi sadece her zaman bildikleri annecik. Onları her zaman seveceğimi ve her ne olursa olsun onları sevmeye devam edeceğimi biliyorlar. Kişisel bir not, bir kadından daha az hissetmiyorum. Aksine kendimi daha az feminen hissettirmeyen güçlü bir karar almaktan dolayı, güçlenmiş hissediyorum.

Yanımda seven ve destek olan bir partnerim olduğu için şanslıyım, Brad Pitt. Eğer karınız ve kız arkadaşınız böyle bir sürece girecekse destek çok önemli. Brad, her dakika tedavi gördüğüm hastanedeydi. Birlikte gülmeye zaman ayırabildik. İkimizde ailemiz için bu kararı almamız gerektiğini ve bizi daha da yakınlaştıracağını biliyorduk. Ve öyle oldu.

Bunu okuyan kadınlar bilmeli ki her zaman seçenekler var. Ailesinde bir meme veya yumurtalık kanseri hikayesi olan her kadını konuyu araştırmaları ve bir doktora gözükmeleri konusunda uyarmak isterim. Bilgiler dahilinde kendi seçiminizi yapabilirsiniz.

Dünya Sağlık Örgütü’ne göre göğüs kanseri yüzünden yılda 458.000 kişi hayatını kaybediyor. Geçmişinde ne olursa olsun ve yaşamış olursa olsun, her kadının gen testi yaptırması ve önleyici edavileri uygulaması gerekli. BRCA1 ve BRCA2 testlerinizi yaptırın.

Hikayemi paylaşmak istedim çünkü kanser korkusunun gölgesi altında yaşayan kadınlar olabilir. Umarım onlar da benden ilham alarak gen testlerini yaptırır ve sonuca göre benim gibi bir örnek olduğunu bilirler.

Hayat bir sürü zorlukla beraber geliyor. Kontrol altına alabileceğimiz zorluklar bizi korkutmamalı.

Angelina Jolie
Oyuncu ve Yönetmen

Hiç yorum yok: