Cay, Kahve, Mesrubat, Su


Gecen hafta bahsetmistim, Ebru'nun sekerle ilgili yazisini bir kere daha okuduktan sonra Hong Kong yollarindayken karar verdim, artik cayima kahveme seker yok diye... E sekeri de kestim, o zaman ben simdi ne icecegim, veya Kanserle Dans eden ne icecek, nelerden uzak duracak...

CAY: Bütün çay cesitleri faydali, fakat kesinlikle sekersiz icilmesi tavsiye ediliyor.  Çaylar 5-10 dakika demlendikten sonra tuketilmeli, cunku bekledikce antioksidan degeri azaliyor. Makine çaylari ve sallama cay tercih edilmemelidir. Ne kadar naturel, o kadar iyi.

KAHVE: Kahveye her ne kadar "kesin zararli" etiketi konulmus olmasa da, bir cok arastirma gunluk tuketiminin kisitlanmasi yonunde. Onerilen miktar maksimum gunde 1-2 fincan kahve cesitleri.

MESRUBAT: Babama koyulan pankreas kanseri teshisini ogrenmemle beraber butun gazli icecekleri biraktim. Zorlandim ama yaptim, sizlere de tavsiye ederim. Neden mi? Mesela ben "Diet Coke" iciyordum gunde bir tane. Yani bir tane, ne olacak degil mi? Iste oyle dusunursek zaten bazi seylerden kurtulamiyoruz bence. Ben diet coke degil, icindeki tatlandirici ve butun kimyasal maddeleri iciyordum desem daha dogru. Takip edeniniz varsa bilir, Kola ureticileri bile yapilan arastirmalarin sonucunda dayanamayip formulunu degistirmeye karar verdi.
Icindeki tatlandiriciya gelince... Eger benim gibi, seker cok zararliymis derseniz, ama ustune ben tatlandiriciya doneyim diye karar verirseniz bir daha dusunun derim. Tatlandiricilarin kansere yol actigina dair çok önemli kanitlar mevcut. Mesane kanserine neden olabilecegi için yaklasik 25 sene  once  sakkarin isimli tatlandirici yasaklanip onun yerini aspartam aldi.

Kisaca soyle bir arastirmanin sonucunu yazayim size, gerisine karar vermek size kalmis:
Aspartamin zararli olup olmadigina dair 150’nin üzerinde arastirma yapilmis. Ilac firmalarinin sponsor oldugu arastirmalarin hicbirince aspartam zararli bulunmazken, bagimsiz arastirmalarin %90’undan fazlasinda aspartamin zararli oldugu ileri sürülmüstur. Bu aralar cok revacta olan Splenda'yi da kullandim cok uzun bir sure. Sonra bir gun cok samimi bir arkadasim niye kullaniyorsun dedi bana, cevap bulamadim. En azindan dogal seker kullan, ne oldugu biliniyor, kimbilir Splenda ile ilgili seneler sonra neler cikacak dedi. Baktim dogru diyor, o gun biraktim ben de Splenda'yi.

SU: Kanserle dans edin veya etmeyin, hepimizin gunde 8 bardak su icmesi gerektigini biliyorsunuzdur. Peki Kanserle Dans eden, en onemlisi Kemoterapi gorenler icin niye daha cok onemli su? Radyoterapi ve Kemoterapi goren hastalarda kanserle mucadele, kanserli hucreleri oldurmeye yonelik. Ve bu olen hucrelerin de vucuttan atilma yolu  suyun sayesinde oluyor.  Nasil vucuttaki toksinleri, mikroplari ve virusleri su icerek vucuttan atiyorsak, ayni sey olu kanser hucreleri icin de gecerli.

Saglikli bir adim atmaya hazirim, veya Kanserle Dans ederken "dans ayakkabilarina" ihtiyacim var diyorsaniz onerilen  icecek listesi: Su, sekersiz demlenmis cay, sekersiz kahve, tatlandirilmamis ve sekersiz soguk yesil cay, ya da maden sodasi.

Sevdiklerinizle beraber guzel ve saglikli gunler diliyorum.

EB

Kaynaklar:
• Ji BT, Chow WH, Hsing AW, et al. Green tea consumption and the risk of pancreatic and colorectal cancers. Int J Cancer. 1997;70(3): 255-8.
Saleem M, Adhami VM, Siddiqui IA, Mukhtar H. Tea beverage in chemoprevention of prostate cancer: a mini-review. Nutr Cancer. 2003;47(1):13-23.
Kanser ve Beslenme - Ahmet Aydin

Hiç yorum yok: