Pankreas Kanseri - Bölüm 2



İşte geldik en zor kısma... Bu bölümde size pankreas teşhisi konulduktan sonra şanslı kabul edilenlerin geçireceği "Whipper Procedure"den ve biraz da istatistiklerden bahsedeceğim. Özellikle istatistiklere dikkat etmenizi istiyorum. Rakamlar ürkütücü... Niye en zor yazım olduğunu da sizinle son bölümde paylaşacağım.

Pankreas Kanserinin iki yerden başlama ihtimali var: pankreansın kuyruğu veya başı.

Kuyruktan başladığında çoğu zaman müdahele edilmesi imkansiz. Çünkü kanser teşhisi konulduğunda pankreasın büyük bir kısmı kanserli hücrelerin eline geçmiş oluyor, ve vücudun ana damarları bölgeye çok yakın olduğundan, ameliyat ihtimali söz konusu bile değil. Genelde hastanın ameliyat masasından kalkma ihtimali çok düşük.

Orijini pankreasın başı olan kanserin ise ortaya çıkma belirtileri genelde karaciğerin kanserli kitleden dolayı bloke olması ve hastalığın kendini sarılık olarak göstermesi. Bu hastalar, ameliyat olabilme şansına sahipler ve ameliyatın adı "whipple prosedürü". Adını New York'lu bir cerrahtan alıyor. Bu komplike bir ameliyat, hem de ameliyat sonrası iyileşme dönemi çok zor ve uzun. Pankreas Kanseri teşhisi konulan hastaların sadece %20’si bu ameliyata aday olabiliyor. Ameliyatın konusunda uzman tam teşekküllü bir hastane ve ekiple yapılması başarı şansını 4’e katlıyor.

Pankreas kanser ve tedavisi ile ilgili birkaç istatistik paylaşmak istiyorum sizinle:

* Bu sene Amerika'da 44,030 yeni pankreas kanseri vakası bekleniyor. Bunlardan 37,660 veya daha fazlası bu hastalıktan hayatını kaybedecek.

* Pankreas kanseri son 40 senedir kurtulma ihtimali ve yüzdeleri yükselmeyen tek kanser çeşidi.

* Amerika'da en çok öldüren 4. Kanser.

* Hastaların %94’ü için prognoz 5 sene.

* Bu yukarıdaki %94’ün %74’ü ilk 12 ay içinde hayatını kaybediyor. YÜZDE 74- 12 ay...

* Pankreas Kanserinin yaşam süresi ortalama 3 ila 6 ay. Bunun çok büyük sebebi ameliyat olması mümkün olmayan hastalar.


Yani Pankreas Kanseri teşhisi konulanların yüzde 80’ine zaten ameliyat yapılamıyor. Çok geç olana kadar teşhis edilemiyor, edildiğinde hasta kurtulamıyor... Başarılı bir ameliyat geçiren hastaların yaşama süresi maksimum 5 sene olarak kabul ediliyor, çünkü pankreasın bulunduğu konumdan dolayı gözle görülemeyen tümörlere tamamen ulaşılma ihtimali çok düşük...

Bana babamın hastalığını Türkiye'ye adımımı attıktan sonra söylemişlerdi. O yüzden daha öncesinde araştırma yapmadan hazırlıksız yakalanmıştım...

Küçük ağabeyime göre ameliyat olabilen ve başarılı geçenlerin yaşama süresi 5 seneydi. ‘Biz kötüsünü düşünelim, babamın 2-3 senesi varmış diye plan yapalım, üzülmeyelim, diyordu.’

Büyük ağabeyime göre çok başarılı bir ameliyat geçirmiştik, karaciğer hemen kendini toparlamaya başlamıştı. ‘Onlar 5 sene desinler, biz 7 seneye bakıyorduk.’

Bana göre ise olay şuydu… Bu nedir şimdi? Nerden çıktı, neden burda değildim, şimdi ne yapabilirdim.... Babamın hayatını, 3 sene ihtimalinden 7’ye nasıl çıkarabilirdim.

Sonunda şu oldu: Ameliyat olabilen, ve o ameliyatı çok başarılı doktorların elinden olan babacığım 6 ay bile dayanamadı. Aralık ayı içinde Karaciğere metastaz olduğunu öğrendik... Biz de ortalamaya girdik, biz de yüzde 74’ün bir parçası olduk... Bu kadar çaba, bu kadar destek, bu kadar sevgi bizi ancak oraya kadar götürdü...

Ne acıdır ki bu yazıyı yazarken ne kaynaklara geri dönmek zorunda kaldım, ne de tercüme etmeye. Bu konuda o kadar çok okudum ki...

Bir sonraki bölümde sizlere whipple ameliyatı sonrasında hastaları nelerin beklediği, kemoterapi ve radyoterapi tedavilerinden bahsedeceğim... Babama verilen kemoterapi ilaçlarının her birini internette araştırıp, abimlere ne gibi yan etkilere dikkat etmeleri gerektiğiyle ilgili liste göndermiştim, onu da sizlerle paylaşacağım. Sağlıkla, sevgiyle ve sevdiklerinizle kalın.

EB

3 yorum:

Adsız dedi ki...

Ben 2007 yılının Aralık ayında sarılık oldum.Genel Cerrah Hakan Palaya gittim ve O beni ertesi günü SSK SAMATYA Hastanesine ,endeskopi olmam için Genel Cerrah Abdulkerim AKAY beye sevketti ve ENDOSKOPİ neticesinde PANKREAS KANSERİ TEŞHİSİ sebebiyle ameliyat olmam gerektiğini söyledi.Hemen hastaneye yatırılıp,ertesi gün İstanbul Hastanesinde kara ciğerime biriken safra suyunun tahliyesi için bir diren takıldı.15 gün bu direnle dolaştım ve Wıhıpılle ameliyatı oldum.Bu ameliyat 8,5 saat sürdü ve neticesinde Onkoloji sonuçları beklendi ve habis huylu olmadığı tesbit edldi tümörün.Kemoterapi ve ışın tedavisine gerek görülmedi.Midemin bir kısmı,Pankreasımın yarısı,safra kesemin hepisi ve onikiparmak bağırsağımın hepsi alındı.Beş yıl bitti.Allahıma hamdolsun çok iyiyim.Bir kısım arızalar (sindirimin çabuk boşalması günde 6-7 defa,yağlı gıdaların erimemesi,vücutta yağ düşüklüğü ve bu yüzden vücudumda soğuğa karşı dirençsizlik..)olabiliyor. Ameliyattan önce 96 kg. dım bir sene içinde 70 kg.a kadar düştüm.Şimdi ise 85 kg.dayım.Ameliyattan sonra şeker hastalığı nüksetti,pankreasın bir kısmının alınması sebebiyle.Beni ameliyat yapan Başta Genel cerrah Kerim AKAY HOCAMA ve ameliyat heyetine şükranlarımı arzediyorum.Bana bu imkanları lütfeden Allahıma da hamd ve senalar ediyorum.

Adsız dedi ki...

Ben 2007 yılının Aralık ayında sarılık oldum.Genel Cerrah Hakan Palaya gittim ve O beni ertesi günü SSK SAMATYA Hastanesine ,endeskopi olmam için Genel Cerrah Abdulkerim AKAY beye sevketti ve ENDOSKOPİ neticesinde PANKREAS KANSERİ TEŞHİSİ sebebiyle ameliyat olmam gerektiğini söyledi.Hemen hastaneye yatırılıp,ertesi gün İstanbul Hastanesinde kara ciğerime biriken safra suyunun tahliyesi için bir diren takıldı.15 gün bu direnle dolaştım ve Wıhıpılle ameliyatı oldum.Bu ameliyat 8,5 saat sürdü ve neticesinde Onkoloji sonuçları beklendi ve habis huylu olmadığı tesbit edldi tümörün.Kemoterapi ve ışın tedavisine gerek görülmedi.Midemin bir kısmı,Pankreasımın yarısı,safra kesemin hepisi ve onikiparmak bağırsağımın hepsi alındı.Beş yıl bitti.Allahıma hamdolsun çok iyiyim.Bir kısım arızalar (sindirimin çabuk boşalması günde 6-7 defa,yağlı gıdaların erimemesi,vücutta yağ düşüklüğü ve bu yüzden vücudumda soğuğa karşı dirençsizlik..)olabiliyor. Ameliyattan önce 96 kg. dım bir sene içinde 70 kg.a kadar düştüm.Şimdi ise 85 kg.dayım.Ameliyattan sonra şeker hastalığı nüksetti,pankreasın bir kısmının alınması sebebiyle.Beni ameliyat yapan Başta Genel cerrah Kerim AKAY HOCAMA ve ameliyat heyetine şükranlarımı arzediyorum.Bana bu imkanları lütfeden Allahıma da hamd ve senalar ediyorum.

Adsız dedi ki...

EVET ARKADASLAR AYNI KONUDAN MUZDARIBIN IKI AYLIK ÖMÜR BICTILER ONSANTIMLIK PANKERASTA OLAN TIMÖR AYLARCA YANLIS KEMOTRAPI VERMISLER OGLUMUN UGRASLARI SONUCU PRFÖSÖRÜNDE BIR ANORMALLIK OLDUGU ORTAYA CIKTI TIMÖR PANKERASTA AMA DEGISIK BIR TIP ONKOLOGLAR KONUSMAYIN BIR DAHA ACMAYIN DIYORLARDI HATTA PROFÖSÖRÜDE SONRA AMELIYAT YAPMAYIN ISIN VERELIM NEYSE ZOR BIR AMELIYAT AMA GEC OLAN BIR AMELUYAT ÜC AY OLDU BIR AY KOMA HALI SIMDI ISE LENF BEZELERINDE KARNIMDA SICRAMA SANIRIM BU GEC TEHSIS YÜZENDEN IKI FILISTINLI ONKOLOG SADECE KEMOTRAPI VERILME TARAFTARI HASTANEYE ARAP ÜLKELERINDEN AKIN VAR BUNUN NEDENIDE BU IKI DOKTOR OYSA DOKTOR DEMEYE BIN DEGIL ONBIN SAHIT GEREK BIRDE BIR YALAKALAR SORMAYIN GITSIN INSANLARIN SAGLIGIYLA OYNUYOR ILK ÖNCE ALMAN DOKTORUN YANLIS TIMÖR DEMESI ÖMRÜ YOK AYLAR SONRA PCER GÜNLÜK YANLIS KEMOTRAPILER VE VÜCUDUMUN BITiSI AMELIYAT SONRASI LENF BEZELERINDE METASTAD KISACASI ÖLÜM VE YASAM ARASINDAYIN ÜC AYI BIRAZ GECIRDIM YARIN CT FILMININ SONUCU ICIN HASTANEYE BÜYÜK BIR STRESLE GIDECEM SONUC NE OLUR BILMIYORUM KEMOTRAPILER DEVAM EDECEKMI BILMIYORUM HERKESE SAGLIK DILERIM.. FRANKFURT ALMANYA