Kanserim... O zaman ne yemeliyim?

İlk yazı hep en zor olanı galiba, konuyu seçene kadar çok zorlandım. Konuyu seçtikten sonra nasıl olacak da herşeyi bir yazıda toplayacağım diye düşündüm … İmkan yok.
Amerika’da çok kullanılan bir söz var,  “ Ne yersen O’sun!”. Hakikaten çok doğru.
Bu hafta kanserli hastaların beslenirken nelere dikkat etmesi gerekir, neler yemesi  tavsiye edilir, konusunun kapısını aralıyorum (sadece aralıyorum, çünkü anlatacak o kadar çok şey var). Bu yazıda genel bilgi paylaşacağım. Haftalar ilerledikçe yiyeceklerin nasıl kansere karşı koruyucu olduğu, tedavi sırasında ve sonrasında ne yenmeli ele alarak konuyu genişleteceğim. Ayrıca, kanserin türüne göre de detaya gireceğim.  Şöyle ki, eğer hormonlarla ilgili bir tür “kanserle dans” ediyorsanız, sebze ve meyve seçiminizi ona göre yapmalısınız.
Babam için araştırma yaptığımda ona liste göndermiştim, liste şöyle başlıyordu: “Tabağının minimum 2/3’si her gün sebze, meyva veya tam tahıllı gıda ile dolmalı. Kalan 1/3’i tercihen yağsız tavuk, hindi, balık ve yağsız kırmızı et olmalı.  Balık için ilk seçenekler; sardalya, somon balığı ve ton balığı olabilir.  Hangi sebze acaba daha iyi diye düşünürsen rengine bak, ne kadar koyu renk, o kadar daha vitamin yüklü… Örneğin,  salatalık mı ıspanak mı? Ispanak. Kavun mu, çilek mi? Çilek. Her ne kadar aynı vitaminleri içermeseler de, renk koyulaştıkça içindeki vitamin miktarları o oranda daha fazla oluyor. Organik olanını bulabilirseniz ne ala. Son senelerde Amerika’da inanılmaz bir organik furyası başladı ve ben de buna yeni katılanlardanım. Burada sertifikalı organik ürünler var ama Türkiye’de organik diye satılan ürünlerin ne kadar doğru olduğu hakkında bir bilgim yok.
Haa! bu arada, listedekileri yemeye başlamamız için beklememize gerek  yok, şimdiden koruyucu ve engelleyici beslenmeye başlayabiliriz.
Su: Günde 8 bardak Su…. Sıvı değil, su…
Sebze:  Mümkün olduğu kadar pişirmeden çiğ yenilebilenler çiğ yenilmeli. Mesela pişirmeden ıspanak salatası.  Pişirilenler de ya buharda, ya da sızma zeytinyağında az pişirilmiş olmalı. Katı yağdan kesinlikle uzak durulmalı.  İlk seçenekler lahana, brokoli, karnabahar, brüksel lahanası, kale (türkçesine baktım, yeşil kıvırcık lahana diyor), domates ve bezelye.
Meyva:  Taze meyva, meyva suyu kesinlikle değil.  Hatta kabuğu ile yenilebilenler öyle yenilmeli.  İlk seçenekler elma (kabuğuyla), kırmızı ve mor üzüm, kayısı, kara erik. Şeker uzak durulması gereken maddelerden biri. Olur da canınız tatlı isterse, tavsiyem kurutulmuş meyvalardan yemeniz.  Ben bu aralar hurmayı çok sık görüp alıyorum mesela.
Lifli Yiyecekler: Liste çok uzun… Bulgur, mercimek, bakla, kuru fasulye, nohut, tuzlu fıstık, ay çekirdeği, kabak çekirdeği, ceviz, esmer pirinç… Bazı meyvalar da bu listeye dahil: armut, muz, kara erik, çilek gibi. Eğer seçiminiz doğru yaparsanız, bir taşla iki kuş vurmuş oluyorsunuz.
Uzak durulması tavsiye edilenlerede deyinmeden edemeyeceğim.. Yağlı kırmızı et, işlenmiş et (sucuk, sosis, pastırma gibi), yağlı Süt ürünleri, şeker (bildiğimiz beyaz sofra şekeri, sebze ve meyvadan alınan şeker değil), kızartmalar.
Ben bir listeye bakmak yerine, niye yemem veya yememem gerektiğini bilirsem kurallara o derece uyabiliyorum. Tabi önce aklıma yatması lazım…

Hepinize sağlıklı ve sevdiklerinizle geçireceğiniz günler diliyorum.
EB
Kaynaklar:







Hiç yorum yok: