Sigara… Bir Insan Bile Bile Kendine ve Sevdiklerine Bunu Nasil Yapabilir…

Sigara hakkında yazdığıma bakmayın, aslında bu hafta biraz da babam hakkında yazıyorum size. Keşke bu araştırmaları 10 sene önce yapabilseydim, rakamları, istatistikleri önüne koyabilseydim ve ona sigarayı bıraktırsaydım…
Çok içten rica ediyorum, sigara kullanıyorsanız bu yazıyı, yavaş yavaş, sindire sindire okuyun, gözlerinizi kapatıp sevdiklerinizi düşünün… Sigaranın sağlığa zararı ve kanserojen olduğu KANITLANIP BELGELENMİŞ bir gerçek.
Bütün ümidim bu yazıyı okuduktan sonra sigarayı bırakmaya sebep bulabilmeniz değil, sigara içmeye devam etmeniz için neden bulamamanız aslında...
Gelelim yazımıza… Babamın son haftasıydı herhalde, bütün aile oturmuş sohbet ediyorduk. Yine sigara konusu açıldı. Bize dedi ki “Bakın, o kadar laf ettiniz bana çok sigara içiyorum diye, ciğerlerime bakıldı, TERTEMİZ. Orada kanser yok”. O zaman düşünmedim değil, acaba filtre kullanıyorda ondan mı diye… Yoksa açık havada içiyor ondan mı diye… Yoksa acaba yazılan çizilenler doğru değil mi diye?… Ne yazık ki yazılan çizilenler doğru, ve hatta biz eksik biliyoruz. İnsanlara sigara denildiginde ilk akıllarına gelen akciğer kanseri. Erkeklerde akciğer kanserinden ölüm oranının %90’ının, kadınlarda %80’inin sigaradan olduğu kanıtlanmış.
Ama kimse bir adım daha ilerisine bakmıyor: Pankreas Kanserinin sebebi ve oluşumu hakkında kesin sonuca ulaşan bir araştırma olmamasına rağmen listelerdeki ilk madde sigara! Günde bir paket ve üstü sigara içenler Pankreas Kanserine yakalanma ihtimallerini 5-6 kat daha artırıyorlar.
Bir adım daha atalım, ve ne görüyoruz: sigaranın sebep olduğu kanserlerin içinde ağız boşluğu, gırtlak, yutak, mesane, mide, rahim, böbrek, akut myeloid lösemi… Yani liste uzadıkça uzuyor.
Amerikan Hükümeti sigaranın içine konulmasına izin verdiği 599 maddeyi yayınlamış. Bir adet sigaranın içinde 4000 ile 7000 arasında kimyasal madde mevcut. Ulusal Kanser Enstitüsü’nün (National Cancer Institute) kimyasal madde listesinde ilk dikkatimi çeken ARSENİK! ZEHİR! Ve her sigara yakıldıktan sonra, bu kimyasalların 40 tanesinin kesin kanserojen oldukları kanıtlanmış.
Ulusal Kanser Enstitüsü kemoterapi, radyoterapi görenlerin daha önce içiyor olsalar bile teşhis ve tedavi ile beraber kesinlikle bırakılması gerektiğini savunuyor.
Bu konuyla ilgili yazdığımı arkadaşlarımla paylaştım bu hafta ve bu zehiri içmek için herkesin bir bahanesi olduğunu gördüm. Sizden gelebilecek bahaneleri aşağıda sıralıyorum:
1. Zaten günde 2-3 tane içiyorum, çok değil….
Harika! Öyleyse sevdikleriniz için bırakmanız çok daha kolay.
2. Benim tanıdığım biri günde bir paketten fazla içiyor, hiçbir şeyi yok, 70 yasında.
Babamın da 75 yasına kadar bir şeyi yoktu ve çok iyi beslenirdi… Belki de beslenmedeki titizliği sayesinde o yaşına gelebildi… İstatistikler açık olarak ortada. Kanser çağımızın hastalığı, etrafınıza bakın, herkes kanser. Neden bile bile kendinizi o istatistiklerin bir parçası yapıyorsunuz?
3. Senelerdir içiyorum, bundan sonra bıraksam ne farkeder? Olan olmuş zaten.
Zararın neresinden dönülse kâr kârdır. Amerikan Kanser Birliğinin araştırmalarına göre 50 yaş altında sigarayı bırakanlar, sonraki 15 sene içinde kanserden ölüm risklerini hala sigara içenlere göre %50 azaltıyorlar. Sigarayı bırakanlar bırakmayanlara göre daha uzun yaşıyorlar, hangi yaşta olursa olsun. Sigarasız ilk 5 yılınızda elde ettikleriniz aşağıda:
• Herhangi bir sağlık probleminden ölüm ihtimaliniz %13 azalıyor
• Kalp hastalıkları ve komplikasyonlarından ölüm ihtimaliniz %47 azalıyor
• Kalp krizi ve inmeden ölüm ihtimaliniz %27 azalıyor.
Ben daha ne diyeyim...
4. Ben sigarayı bıraktım, puro içiyorum, onu da zaten içime çekmiyorum. Onun zararı yok.
Bence siz kendinizi kandırıyorsunuz. Her ne kadar içinize çekmeseniz de, puronun içindeki kimyasallar, ağız ve boğaz yolu ile vücudunuza girip zararını veriyor.
Hadi siz de bir adım atın, doğru yolda, Kanserle Dans’ta bir adım…

EB
Kaynaklar:

7 yorum:

Adsız dedi ki...

TC saglik Bakanliginin bir arastirmasini okudum. Rapor 2004-2006 yilina ait. Turkiye’de en cok gorulen kanser turleri. Erkeklerde ilk 3: akciger, mide ve mesane kanseri. Dikkatinizi cekerim her uc kanserde de sigara en buyuk risk faktoru. Birinci sirada %27 ile akciger kanseri, %11 ile prostat kanseri takip ediyor. Ardindan %8 ile mesane kanseri.

Adsız dedi ki...

Öcellikle postat kanserinin % 99 nedeninin sigara olduğunu belirtiyorlar ürologlar

Adsız dedi ki...

iyi çok güzel bu yazınız sizi kutlarım ama bu uyuşturucu illetinden kurtulamıyorum dışarı çıkıyorum iki adım atıyorum yolda içen birileri ile karşılaşıyorum velhasıl ne yaptıysam bırakamıyorum bir yıl bırakıyorum işkence altında bende ca hastasıyım ama buna rağmen bırakamıyorum artık devlet bunu tamamiyle yasaklasa olmazmı? bence Toplum olarak bunun üzerine düşülse sigara taşıyan a diğer uyuşturucu muamelesi yapılsa olmazmı .

Adsız dedi ki...

Annecigim hayatinda sigara icmeyi birakin eline almisligi yokken 59 yasinda 4.evre akciger kanseri hastasi.

Unknown dedi ki...

nargile hepsinden zararli. bir de nargile bitkisel birsey yapmaz diye kendini kandiranlar var.oysa ki nargile cok daha zararli. azi cogu yok zarar zarardir. bile bile kendi bedenimize zarar vermemiz de akil isi deil. ilginc insanlariz.

Unknown dedi ki...

nargileyi unutmamali. bitkisel nasil olsa bu farkli diye kendini kandiran ya da bilincsiz olan bir kesim insanlar da var. bende buna dahildim. oysa ki nargile cok daha zararli. azi cogu yok bunun insanin muhtesem beden yapisina verdigi zarar akla aykiri bir durum. biz insanlar cok ilginciz

Unknown dedi ki...

nargile hepsinden zararli. bir de nargile bitkisel birsey yapmaz diye kendini kandiranlar var.oysa ki nargile cok daha zararli. azi cogu yok zarar zarardir. bile bile kendi bedenimize zarar vermemiz de akil isi deil. ilginc insanlariz.