Kolon Kanseri Tarama Testlerin Önemi

Anita Mitchell'e 2004 yılında kolon kanseri teshisi konuldu: 2 kemoterapi ve ameliyat sonrasi tedavisi basariyla tamamlandi. Babasi 45 yasinda kolon kanserine yakalanmisti bu nedenle Anita yuksek risk grubundaydi, otuzlu yaslardan itibaren duzenli kontrollerini yaptirmasi gerekirdi.  Ancak Anita yuksek risk grubunda oldugunu bilmiyordu.  Kendi yasadiklarindan sonra, ozellikle kolonoskopi yoluyla, erken teshis bilincinin yayilmasi icin gonullu calismalara katılmaya devam ediyor. 

Iste hikayesi...

Kendimi iyi hissetmiyordum.  Karin bolgemde surekli bir agri vardi, nerdeyse her sabah ishaldim.  Cok kahve iciyorum herhalde diye dusundum.  Iki hafta sonra hastaneye kontrole gittigimde, doktorum bu sikayetlerin hemoroidden kaynaklanabilecegini soyledi.  Doktor sikayetlerimi onemsemedigi icin ben de uzerinde durmadim.  Sikayetlerim artarak devam etti.  Ocak ayinda buyuk tuvaletimi yaparken cok miktarda kan geldi bu sefer.

Bir tıp kitabini karistirdim ve kanin birkac nedenden oturu olabilecegini okudum: diverkulit, kron hastaligi ya da kolon kanseri. 

Subat 2005’de 4. evre kolon kanseri teshisim konuldugunda 41 yasindaydim. Karacigerde metastas yapmis 7 tümör büyüklüğü nedeniyle ameliyata elvermiyordu.

Bagirsagimin 30 santimlik bolumu, 14 lenf nodu (6si kanserli) ve yumurtaliklarim alindi. 

Mart'ta  kemoterapiye basladim.  Vucudum tedaviye cok iyi cevap verdi, tumorler kuculdu. 3 tumor alindi ve digerleri radyasyon ve ablasyon yontemi  ile tedavi edildi. 

Eylulde tekrar yeni bir kemoterapiye basladim.  Kalan kanserli bolgenin  temizlenmesi icin.  Bu agresif tedavi 2 ay surdu ve bu surecte surekli yorgunluk ve diger yan etkilerle bas etmeye calistim.

Su anda tedavim bitmis durumda.   Bircok kurulusa ve programa katkida bulunuyorum.  Bagirsak kanseri ile ilgili tarama testlerinin bilincinin arttirilmasi icin ugrasiyorum, ozellikle yuksek risk grubundaki kisilerde. 

Kolon kanseri tarama testlerine bir kez daha göz atalim

·         50 yaşından itibaren tüm kadin ve erkekler kolonoskopi yaptırmalı. Ailede kolon kanseri olan bireylerde birinci derece akrabalarda kanser 50 yaşından önce teşhis edilmişse bu yaştan beş yıl önce endoskopik tetkik uygulanmalıdır. Örneğin, 45 yaşındaki bir kişide bağırsak kanseri teşhis edilmişse, bu kişinin oğlu/kızı ve kardeşlerine 40 yaşına geldiklerinde kolonoskopi yapılmalı.

·         Kolonoskopi sırasında polip bulunursa bunlar o an endoskopik olarak alınırlar. Bu kişilerin kolonoskopisi 1-3 yıl sonra yeni belirebilecek poliplerin de yok edilmesi için tekrarlanmalıdır.

·         Kolonoskopi sırasında polip bulunamazsa riskli grupta 3-5 yıl, risksiz grupta 5-10 yıl sonra kolonoskopi tekrar edilir.
·         Ailevi kolon polipozu adı verilen ve kalın bağırsakta yüzlerce hatta binlerce polip olan ve nadir görülen bir grupta çocuklar 13-14 yaşından itibaren tarama testlerine alınmalıdır.

·         İnflamatuar bağırsak hastalıklarında (ülseratif kolit ve crohn) hastalık süresi uzadıkça bağırsak mukozasında kanser gelişme riski fazlalaşır. Bu kişiler hastalığın gidişatını ve habis tümör gelişiminin incelenmesi açısından yakın takip altında olmalı.

Kaynak:
http://cancerhelp.cancerresearchuk.org/type/bowel-cancer/about/risks/high-risk-groups-for-bowel-cancer
http://www.fascrs.org/patients/treatments_and_screenings/assess_your_risk_for_colorectal_cancer/screening
http://www.fhcrc.org/content/public/en/treatment/survivorship/survivor-stories/anita-mitchell.html
http://www.seattlecca.org/patient-story/anita-mitchell.cfm




Hiç yorum yok: