Alışkanlıkları Değiştirmekte İçe Dönük Konuşmanın Gücü -- Dr. Deniz Öner


Bugün sizlerle paylaştığım yazılar, bilgilerden iki güzel geri dönüş ve bir söz aldım.

Korodan bir arkadaşım” Deniz Hanım sizin paylaşımlarınız üzerine bir hafta oldu, sigarayı bıraktım” dedi. Buna o kadar çok sevindim ki; yeğenime annesi benim nefes yazımı okumuş ve uygulatmış, sınavlara hazırlanırken rahatlamasına yardımcı olduğunu söyledi.

Bir diğeri de bugünkü yazımdaki duayı paylaşan bir arkadaşımdı. Bana sigarayı bırakamadığını söyleyince o zaman sadece “sigarayı bırak “demekten öte bir yol, teknikle yardımcı olabilir miyim acaba diye düşündüm. Bana deneyeceğine söz verdi..

Aranızdan başka deneyenler ve başaranlar olacağına da eminim; bunu bütün kalbimle istiyorum. Kendi içinizdeki güçle bunu başarabilmenize rehberlik edebilmek amacım.

Çoğumuzun değiştirmek istediği birkaç alışkanlığı vardır.
İçe dönük konuşma; size zararı dokunan bir davranış modelini, eylemlerinizi değiştirerek sorunları çözmenize ve hedeflere ulaşmanıza yardımcı olan bir davranış modeliyle değiştirir. Çoğumuzun bildiği yaygın alışkanlıklardan birkaçını hatırlayalım:

İşleri ertelemek, sürümcemede bırakmak

SİGARA İÇMEK

Endişe etmek

Şikayet eden biri olmak..liste uzar gider.

Bugün konumuz SİGARA
 

Sizinle sigarayı bırakmak üzere, Shad Helmstetter’in İÇE DÖNÜK KONUŞMANIN GÜCÜ kitabından bir tekniği paylaşmak istiyorum:

Alışkanlık değiştiren içe dönük konuşma size özeldir.  Sizin bu alışkanlıktan kurtulmuş yeni bir resminizi yaratırken eski alışkanlığı kabul etmeyi veya esneklik göstermeyi reddeder: sizi eskinin yerine geçen yeni, yapıcı bir davranış modeli ile harekete geçirir.

Bütün olumlu İçe Dönük Konuşmalar şimdiki zamanda yazılır, okunur, kaydedilir, dinlenir, düşünülür, konuşulur. Daima istenilen değişiklik halihazırda oluşmuş gibi ifade edilir.

Bu model tüm alışkanlıklarımız için geçerlidir; detaylarını başka bir yazımızda paylaşırız. Şimdi sigara özelinde bir çalışma yapalım:

Günlük konuşmalarda genelde “ne yaparsam yapayım sigarayı bırakacağımı zannetmiyorum”  veya “sigarayı bırakınca kilo alıyorum”, “sigara gevşememe yardımcı oluyor”  gibi olumsuz içe dönük konuşmalar yapılır.

Şimdi aşağıda bir dizi cümle yazacağım. Her cümleyi sunduğu resim açısından inceleyin; sigara içmenin uygun bir şey olduğunu düşünmeye alışmış kişinin bilinçaltına sözcük sözcük verilen komutları not edin.

SİGARAYI BIRAKMAK İÇİN OLUMLU İÇE DÖNÜK KONUŞMA

Sigara kullanmam. Ciğerlerim güçlü ve sağlıklı. Derin ve dolu dolu nefes alabilirim.

Fiziksel açıdan kendime dikkat etmek benim için önemlidir. Kendimi zinde tutmaktan ve iyi hissetmekten hoşlanırım.

Ben sigara kullanmayan birisiyim ve kendimle gurur duyuyorum.

Hiç olmadığı kadar enerji ve dayanıklılığa sahibim. Hayatı seviyorum ve burada olduğuma memnunum.

Ne zaman bir sigara görsem, hatta düşünsem, otomatik olarak şu sözleri duyarım. “Ben sigara içmem” ve içmem!

Beni zararlı bir şekilde etkileyen veya denetleyen hiçbir alışkanlığım yok. Kendimi ve yaptığım her şeyi kontrol ederim.

Daima kendim ve geleceğim için en iyi olanı yaparım.

Temiz, serin havayı solumaktan, sağlıklı olmaktan, bedenimin ve zihnimin tam denetimini elimde tutmaktan hoşlanıyorum.

Kendim için belirlediğim her hedefe ulaşabilirim. Zihnimde, o anda, hedefine ulaşmış olan ben’in net bir resmini görürüm. Onu yaratırım, onu sık sık görürüm ve başarırım.

Düzenli olarak egzersiz yaparım. Kendimi zinde ve sağlıklı tutarım. Bir yaşam boyu enerji ve canlılığın zevkine varıyorum

Tüm duyularım açık ve hassas. Görüşüm, koku alma duyum, işitmem, tad almam ve hatta dokunmam bile öncekinden daha hassas.

Sigara içmeyi hiçbir şekilde, güçlülük, zekilik ve caziplikle bağdaştırmıyorum. Onu yalnızca olduğu gibi görüyorum ve onun hayatımda hiç yeri yok.

Kendime, gevşemek, iyi hissetmek, derin ve dolu dolu nefes almak için izin veriyorum ve her zaman, her durumda sigara içmeyen sağlıklı birisi olmaktan zevk alıyorum.

İnsanlar benim yanımda olmaktan hoşlanır. Kendime güvenim ve kendime saygım var. Kendimi seviyorum ve bu belli oluyor!

Sigara kullanmayan birisi olmak benim için kolay. Her şeyden önce, böyle doğmuşum ve benim için böyle yapmak doğal bir şey.

Eğer sigara içen biriyseniz ve bırakmak istiyorsanız; önümüzdeki üç hafta boyunca günde üç veya dört kez bu sözleri bilinçaltınıza okumayı deneyin ve ne olduğunu izleyin.
Bu yazıyı tekrar yazmak zor gelirse kopyalayıp büyük puntolarla yeniden bastırabilirsiniz.

Birkaç kartona yapıştırıp aynanınız üzerine, ev ya da iş yerinizde gözönünüzde bulunacak şekilde olsun ki, sürekli okumanızı size hatırlatsın. Ya da bir ses kayıt cihazına kaydedebilirsiniz böylece kulaklıkla her ortamda dinleme imkânınız olabilecektir.

Kendinizle konuşun! Doğru sözleri kullanarak;

Şefkatli, sevecen, ilgili, güçlü, talep eden ve kararlı bir şekilde konuşun.  Bunu ne yaparsanız, kendinize verebileceğiniz en mükemmel hediyeyi vermiş olacaksınız.

Sağlıkla, mutlulukla, sevgiyle kalın…

Dr. Deniz ÖNER

Hiç yorum yok: