Miyelodisplastik Sendrom Sonrası Kök Hücre Nakli Yaptıranların Hayatı --Çeviri: Filiz Songül

Kordon kanı kaynaklı kök hücre nakli ile hayatta kalan arkadaşım Julie, birkaç hafta önce bana kendi “yeni normal”ini bulmak için çabaladığından bahsetti.

Kök hücre nakli yapılan biri olarak, son günlerde bu konuda çok kafa yordum. Kendi kendime “bağışıklık sistemini bastıran sirolimus ilacı kullanımı bir bitse neler neler yapacağım’’ diyordum. ‘Peki ya bitmezse?”.

Sonunda pembe gözlüklerimi çıkardım ve artık “normal”in asla kanserden önceki gibi olmayacağı gerçeğini kabullendim. Bu kötü birşey değil. Sadece hayatım artık farklı olacak.

Kanseri yaşayanlar mutlaka değişim geçiriyor.



Aralık başında, boğazım ağrımıştı. Bir buçuk yıl önce MD Anderson’da kök hücre nakli yaptırdığımdan beri ilk defa hastalanıyordum.

Bu deneyimden sonra neden kök hücre naklinden sonra hastalanmamak için gerekli pek çok şeyi yapmak zorunda olduğumuzu şimdi anlıyorum.

Bağışıklık sistemim yeterli olmadığından,hızla hastalandım ve hastanelik oldum. İyileşmem bir ayımı aldı ve bu doktorum talimatlarına harfiyen uymamın ne kadar önemli olduğu gerçeğini öğretti bana.


Zaman ilerledikçe insan dikkatsiz olabiliyor.


Ellerimi yıkamakta ve sterilize etmekte, ve hasta insanlardan uzak durmakta gerçekten ustalaştım. Ama hasta olmaktan korkarak eve kapanmak yerine sağlıklı normal insanlar gibi yaşamak zorunda olduğumu da anladım.

Birkaç ay önce doktorumun da izniyle sirolimus almayı kestim. Yürümedi.
Graft vs. Host Disease GVHD semptomlarının görülmesi sadece bir hafta aldı ve eski halime dönmem çok çok daha uzun sürdü.

Gerçekte, hala kendimi sirolimus almayı bırakmadan önceki gibi iyi hissetmiyorum. Bu beni “yeni normal”ime tekrar döndürdü.


İtiraf etmeliyim ki, bana acı veren şeyler- çok ilaç almak, kemoterapiyle dökülen saçlar, bitkinlikler, tekrarlanan kan testleri, izole edilmiş hissetmek vb- gerçekte o kadar kötü değil.

Daha önce neredeydim ve şimdi olduğum noktayla gurur duyuyorum

Bu sadece kabullenmenin, öğütlere uymanın, bana yapılan harika dualar ve verilen dostlukları hatırlamanın yarattığı bir fark.

Pozitif şeyler negatiften çok daha fazla ve ağır.

Sonuçta, işte benim tavsiyelerim. Kendi “yeni normal”ini bul, sağlık ekibinin talimatlarına uy, hayatı dolu dolu yaşa ve ikinci bir şans yakalamanın harikalığını ve güzelliğini kabul et.”




*Holly Easley, kanser mücadelesine 5 yıl önce MDS teşhisi konulmasıyla başladı. İki tip kemoterapi ve bir kök hücre nakline rağmen, hayatı seviyor, gün be gün iyileşiyor ve kanser deneyimlerini paylaşmaktan çok hoşlanıyor.

Kaynak:
http://www2.mdanderson.org/cancerwise/2013/03/stem-cell-transplant-survivor-life-after-myelodysplastic-syndrome.html#more

Hiç yorum yok: