İkinci Bir DOKTOR- İkinci Bir Görüş. AMA NİYE- BÖLÜM 1

Amerika içinde haberlere kadar uzanan bir hikaye ilk bahsedeceğimiz...

Michigan'da yaşayan bir kadın, her iki göğüsü alındıktan sonra öğreniyor ki kanser değilmiş.

Amerika içinde her 100 teşhisten 4'ü yanlış teşhis. Aslına bakarsanız bu oran çok da düşük bir oran başka ülkelerle karşılaştırıldığında, ta ki o teşhis size konulmuş olana kadar.

Gelelim Knudson'ın hikayesine... "Ben şanslılardanım diyor, şanslıyım çünkü ikinci bir doktordan görüş aldım, ve kurtuldum!"

Knudson boynunda bir şişlik farkedip doktora gidiyor. Doktor, çok emin bir tonla, endişe edilecek hiçbir şey olmadığını söylüyor. Knudson aynen kendine söyleneni yapıyor... Eve gidip şişliğin inmesini bekliyor. "Benim jenerasyonumda doktor ne derse doğru, ve güvenmen lazım diye yetiştirildik" diyor.  Burada hikayeye çok büyük bir parantez açmak istiyorum izninizle... Amacımız kesinlikle doktorlarımız kötülemek değil, zaten onlar olmasa bizleri kim iyi edecek... Sadece önemli olan birkaç ayrı fikir almak, bir türlü araştırma yapmak: mesele nerede daha ucuz ürün var diye araştırmak gibi, mesela birkaç arkadaşınıza akıl danışıp bir karar almanız gibi... Sadece BU çok daha ciddi, çok daha önemli bir konu: hayatınız.
Neyse, hikayemize geri dönüyorum...Aradan bir ay geçiyor ve şişlik inmeyince kızı sürekli sorgulamaya başlıyor. Birkaç doktor ve testten sonra söylenen hep aynı: endişe edilecek birşey yok... Ama kızı sürekli sorgulama içinde. Sonunda bir cerraha kitlenin alınmasını istediğini söylüyor kızı: "Bu benim annem, başka bir anne satın alamam, olacak tek annem o, kütlenin ne olduğunu bilmeliyim" diyor.



Evet, kitle "non-Hodgkin lenfoma" çıkıyor. Knudson'ın hala anımsadığı, doktorların soru sorulmasından hoşlanmadığı ve hatta bir çeşit kızgınlık bile gösterdikleri.  Burada yine büyük bir parantez açmak istiyorum... Benim de birkaç sene önce sağlık problemim olduğunda üç ayrı beyin cerrahı ile görüştüm, iki tanesi New York'un en iyi doktorlarından biri, üçüncüsü ise Nejat Uygur'un geçen sene vefat eden ağabeyi Dr Zeki Uygur. Her birine hangi doktorları gördüğümü ve onların soylediklerini ve onlara ikinci ve üçüncü görüş için gittiğimi söyledim, ve inanın her biri de beni inanılmaz bir olgunluk ve bilgi alışverişi ile uğurladı.
Hikayeye yine geri dönüyorum izninizle... Knudson dört ay sonra tedavisini sonuçlandırıyor. Şimdi bu hata nasıl oluyor diye sorulduğunda, Amerika Kanser Tedavi Merkezindeki (CTCA) Dr. Maddapa Kundranta şunları söylüyor:


"Her kanser farklı, yeni testler küçük anormallikleri buluyor ama bunlar kimi zaman teşhisi konulması çok zor anormallikler. Normalde kütleye bakan doktor ultrason ve biopsi ister, teknisten ve patoloji direk olarak doktorla çalışmıyor da olabilir. Patoloji eğer sadece imajlara bakıp detaylar hakkında bilgiyi edinmiyorsa, bazı şeylerin bulunamama ihtimali yükseliyor.

Dr Kundranta'nın tavsiyesi, eğer hastanın hala şüpheleri varsa, tatmin olmadıysa, muhakkak ikinci görüşü alması, doktorlarına bol bol soru sorması.

Yazının ikinci bölümünde Amerika Kanser Tedavi Merkezinin, doktorunuza sormanız gerken 10 sorusuna yer vereceğiz...

EB

Kaynak:

Hiç yorum yok: