Zafer Hikayeleri Ağız Kanseri --Çeviri: Nazan Öner

Son üç yıl içinde kansere yakalanmış bir sürü inanılmaz insanla tanıştım. Kanser tanısı yeni konulmuşlarda vardı, kurtulmayı başarıp yirmi yada üzere yıldır yaşamayı başaranlar da vardı. Sevgiyle destek veren bakıcıla, aile üyeleri, arkadaşlarla tanıştım. Doktorlar, cerrahler ve araştırmacılarla da tanıştım. Birçoğu blogumda konuk olmak istedi..., fakat kaynakları hakkında yazmaktan çok hikayelerini paylaşmak istiyorlardı. Bu mesajların bana verdiği ilhamı sizlere de vereceğini  umuyorum. Aşağıdaki mesaj ağız kanserine karşı bilinçlendirme sitesi olan SixStepScreening.org'un kurucusu  ve aynı zamanda dil kanserinden kurtulmayı başarmış Eva Grayzel’den geldi.

Bir annenin kendisini çocuklarından daha fazla önemsemesine sebep olan neydi? Bir aydır dilimde bir yara vardı, önemsemedim, herşey dilimdeki yaradan daha önemli ve öncelikliydi. Sonunda bir ağız cerrahına insizyonel biyopsi yaptırdım. Sonuç 'Hyperkeratosis' ; hissizleşmeye benzeyen deride sertleşme olduğu söylendi. Endişelenmeye gerek yok alt tarafı deride sertleşme !! İki yıl boyunca başka belirti olmadı. Ağız kanserinde ilk safha genellikle asemptomatiktir. Kendi kendimize fark edemiyebiliyoruz fakat dişçilerimizin eğitimli gözüyle teşhis edilebiliyor.

Ve ağrılar geri geldi. Diş hekimi ve ağız cerrahı arasında gidip gelmeler başladı; jeller, ağız çalkalama suları, tahrişi azaltmak için diş tıraşları, yine tahrişi azaltmak için gece boyunca taktığım dişlerimi kaplayan plastik tutucu. Günler geçiyordu ve çok az bir değişiklik olmuştu. Diş hekimim ya da ağız cerrahım ağız kanserininde ihtimallerden biri olduğundan bahsetmiş olsaydı, boğazımdaki ağrıların daha da arttığı göz önüne alındığında daha proaktif olurdum.

Sekiz ay sonra dayanılmaz bir kulak ağrım oldu, kulak zarıma suyla yıkama tedavisi yapıldı. Bütün gece gözyaşları içinde acılar içerisinde uyumaya çalıştım. Alacağım cevaplardan umudum olmasa da ağız cerrahıma gittim. Doktorun cevabı 'bir sonraki adımımız bir biyopsi daha yapmak olacak' oldu. Bu doktorla geçirilen dokuz aylık tedavi sürecinden sonra ilk defa cevaplarımı başka yerlerde aramam gerektiğini düşünmeye başladım.

Bir aile dostum Tıp Merkezine gitmemi ve NYC'daki Sinai Hastehanesinde çalışan baş ve boyun cerrahisi bölüm şefi De Mark Urken'i tavsiye etti. Dilimdeki kanserden habersiz NYC yollarındaydım. Dr Urken boğazımda büyümüş bir beze farketti, dilimin kenarlerındaki yaraları inceledi, diğer klasik prosedürlerden yapıldıktan sonra ileri aşamada ağız kanseri olduğumu söyledi.

Tabii ki şok oldum. Beslenmeme dikkat ediyordum, sporumu yapıyordum, ağız kanseri olma riskim yoktu. Borun diseksiyonumun ve kısmi dil rekonstrüksiyonumunda yapıldığı ameliyatımı oldum. Kurtulabilme ihtimalimin %15 olduğu söylendi. Radyasyon sırasında , ölüm ve yaşam arasındaki ipin üstünde yürürken, çocuklarımın beni nasıl hatırlayacağını  düşünmek hem güzel hem de acı vericiydi. Hiçbirşey yapmadan oturup bekleyen bir anne olarak değilde, başkalarının hayatında bir fark yaratan anne olarak hatırlanacaktım. Hayatta ikinci bir şans verilirse hemen çalışmaya başlayacaktım. İlk önce evde, çocuklarımla başladım.

Ben anlatmazsan çocuklarım fark yaratmak için yaptıklarımı nasıl bilebilir? Yardım kutumuz ile bir gelenek başlattık. Hergün kutuya para atarak birinin hayatına nasıl ışık tuttuğumuzu ya da birilerinin bizim hayatımıza nasıl ışık tuttuğunu konuşuyorduk. Yardım kutusu hem yardım etme değerlerimle yüzleşmeme vesile oldu hemde yardıma ihtiyacı olanlara ulaşmamı sağladı.

Minnettar olduğum bir diğer aile geleneğimiz de her gece iyi geceler öpücüğü vermeden önce çocuklarıma dua etmekti. Dünyada eleştirmek bu kadar kolayken sevdiğimiz şeylere dua etmek, şükretmek bu kadar zor olabiliyordu?? Uyumaları için ihtiyacı olan herşeyi olan; sevgi, güven, dua.. çocuklarımın uyumaları artık iki saat yerine iki dakika alıyordu. Bir gün oğlum beni kimin kutsadığını sordu. Hiç kimse ! O gece kafama ellerini koydu ve beni kutsadı. Bu jest ruhumda ömür boyu unutmayacağım bir iz bıraktı. Hangi yaşda olduğunuz, hangi eğitimi aldığınız ya da hangi meslekten olduğunuz farketmez başkalarının hayatını zenginleştirebilir veya onlar için dua edebilirsiniz. Yaşadıklarımın başkalarınında başına gelmemesi için SixStepScreening.org sitesinde hem bu hastalığa yakalananları bilinçlendirmek hem de dişçilerimizi bilinçlendirmeyi amaçladım. Ayrıca, çocuklar içinde aile içinde kanser vakası olması halinde anlayabilmelerine yardımcı olabilecek iki kitap yazdım. Örnek sayfalar için Talk4Hope.com'u ziyaret edebilirsiniz.

Defalarca kendi kendime ' Niye ben?' diye sordum, bir arkadaşımsa ' neden sen olmayasın' dedi. Sitede paylaştığım tecrübelerin asıl amacı eğitmekten çok benden öncekiler için bir hikaye benden sonrakiler için ise bir zorunluluk olan bilinçlendirmek. Kanser teşhisi konulmasının üzerinden on üç yıl geçti.
SixStepScreening.org 'u kuran Eva Grayzel sitesinde altı adımda ağız kanser taramasını ve ağız kanserine karşı nasıl bilinçlenebilceğimizi anlatmaktadır. Eva'ya Ağız Kanseri bilincini arttırmada bütün yaptıkları için teşekkür ederiz. Erken teşhis hayat kurtarır.
Kaynak:

Hiç yorum yok: